Gebruikers MyCareNet

Inleiding

Algemeen beschouwd kan MyCareNet zowel door een individuele prestatieverlener als door een groepering of instelling gebruikt worden.

In het geval van een groepering of instelling gebruikt MyCareNet de basisdienst "user management" van eHealth om de link tussen een gebruiker en zijn opgegeven organisatie na te gaan.

MyCareNet & eHealth hebben ook voorzien dat een entiteit "volmachtgever" (individuele prestatieverlener of groepering/instelling) volmacht verleent aan een andere entiteit "de volmachthouder" (fysiek persoon of organisatie).


De verschillende mogelijkheden zijn in het schema hieronder weergegeven.

Individuele Prestatieverlener

Een individuele prestatieverlener kan een volmacht geven aan een organisatie of aan een fysiek persoon.

De organisatie "volmachthouder" kan dan gebruikers creëren door gebruik te maken van het "user management".

Groepering / Instelling

Een groepering of instelling kan gebruikers creëren door gebruik te maken van het "user management".

Een groepering of instelling kan een volmacht geven aan een organisatie of een fysiek persoon.

De organisatie "volmachthouder" kan gebruikers creëren door gebruik te maken van het "user management".

 User management - Gebruikersbeheer

 Het User Management dient om de verbinding tussen de gebruiker en de groepering of de organisatie, die hij zegt te vertegenwoordigen, te formaliseren en te verifiëren. 

Voor MyCareNet gebruikt men de toepassing User Management van eHealth.

In dit concept wordt elke organisatie geïdentificeerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, die haar een KBO nummer toekent. OPGELET: Het INSZ van de zaakvoerder is niet altijd opgenomen in de database van het KBO, u dient dit te laten verifiëren door uw sociaal secretariaat en eventueel te laten toevoegen.

De verantwoordelijken van de groeperingen, de rusthuizen en de organisatie van de softwareleveranciers worden door eHealth ingebracht in de toepassing User Management.

Het User Management beschikt over een procedure die toelaat een "Verantwoordelijke Toegangen Entiteit" te identificeren. 

Dit is een bevoorrechte gebruiker, die de mogelijkheid heeft om via het portaal sociale zekerheid, andere gebruikers aan te stellen om zijn organisatie te vertegenwoordigen en hun gebruiksrechten van informatica toepassingen zoals MyCareNet toe te kennen.

Opmerking: Indien hier een verschil vastgesteld wordt, dient de groepering dit dringend in orde te laten brengen bij het RIZIV via het mailadres in de voorlaatste alinea op deze webpagina:

Opmerking: De verantwoordelijke van de instelling moet zich op voorhand aanmelden bij het NIC via zijn softwareleverancier zodat de overeenkomstige gegevens in het referentiebestand van het RIZIV kan ingebracht worden. In de toekomst zal een applicatie van het RIZIV dit rechtstreeks toelaten.


Eenmaal aangeduid, zal de Verantwoordelijke Toegangen Entiteit toegangscodes ontvangen voor rekening van zijn organisatie of instelling. Hij zal zijn gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen door middel van 2 verschillende brieven. Deze toegangsgegevens laten hem toe om de toegang voor zijn organisatie te activeren. Vanaf de ontvangst van de 2 brieven zal de Verantwoordelijke Toegangen Entiteit zich kunnen connecteren op het eHealth platform door middel van deze toegangsgegevens en het volgen van de procedures beschreven in de brieven (Hulp bij de eerste aanmelding van De Verantwoordelijke Toegangen Entiteit) - dit dient binnen de 30 kalenderdagen te gebeuren.

Voorbij deze periode zal de toegang geblokkeerd worden. In dit geval dient men de procedure te herbeginnen.

De Verantwoordelijke Toegangen Entiteit beheert alle hoedanigheden van een organisatie. Om dit te doen gebruikt hij de toepassing Consultatie van de toegangen voor Ondernemingen en Organisaties .

Het dagelijkse beheer van specifieke hoedanigheden (sociale zekerheid, gezondheidssector, ...) kan hij overlaten aan een lokale beheerder.

De lokale beheerder

Een lokale beheerder beheert voor uw organisatie de toegang tot alle beveiligde diensten op het platform eHealth. Hij is het die de zorgverleners van de organisatie via een gebruikersnaam en wachtwoord toegang geeft tot de beveiligde eHealth-toepassingen.

Eventueel kan hij zijn verantwoordelijkheid delen met een lokale medebeheerder. Lokale beheerders kunnen het beheer over de gebruikers verder delegeren aan beheerders van een subafdeling. Voorbeeld: een lokale beheerder van de hoedanigheid werkgever kan een beheerder aanstellen voor de subafdeling human resources.

Om de gebruikers en toegangen te beheren gebruikt de lokale beheerder de toepassing Consultatie van de toegangen voor Ondernemingen en Organisaties. De lokale beheerder zal hier gebruikers aanmaken die zijn organisatie vertegenwoordigen en hun het recht te geven de toepassingen MyCareNet te gebruiken beschikbaar voor hun sector ("verzekerbaarheid", "facturatie").

Beheer van de volmachten

Individueel mandaat

Binnen het kader van MyCareNet is een individueel mandaat (= volmacht) het geven van een toestemming van een zorgverstrekker (als mandaatgever) aan een andere entiteit (de mandaathouder/nemer) zodat deze acties kan ondernemen in zijn naam.

Per definitie creëert het mandaat een relatie tussen 2 verschillende entiteiten. Het “User Management” (gebruikersbeheer) daarentegen creëert een relatie binnen 1 enkele entiteit, meer info vindt u lager op deze pagina.

Het dus mogelijk dat een individuele zorgverlener of een groepering/instelling een ander persoon of een ander organisatie een volmacht geeft voor een periode (die onbepaald kan zijn).

Een mandaat moet per toepassing/ dienst opgegeven zijn.

Voor welke sector/dienst is dit beschikbaar?

U kunt rechtstreeks op eMandate controleren welke configuraties beschikbaar zijn op basis van uw beroep en de toepassing die U nodig hebt:

https://eservices.minfin.fgov.be/mandates/healthcare


Multi-mandaat

Binnen het kader van MyCareNet is een Multi-mandaat (= meerdere volmachten) het geven van een toestemming van een zorgverstrekker (als mandaatgever) aan meerdere andere entiteiten (de mandaathouders/nemers) zodat deze acties kan ondernemen in zijn naam.

Per definitie creëert het mandaat een relatie tussen 2 verschillende entiteiten. Het “User Management” (gebruikersbeheer) daarentegen creëert een relatie binnen 1 enkele entiteit, meer info vindt u lager op deze pagina.

Het dus mogelijk dat een individuele zorgverlener of een groepering/instelling meerdere personen en/of meerdere andere organisaties een volmacht geeft voor een periode (die onbepaald kan zijn).

Een mandaat moet per toepassing/ dienst opgegeven zijn.

Voor welke sector/dienst is dit beschikbaar?

Deze functionaliteit is momenteel alleen beschikbaar voor dederde-betaling facturatie en voor MDA. Ze is beschikbaar voor alle sectoren behalve apotheken en ziekenhuizen.  

U kunt ook rechtstreeks op eMandate controleren welke configuraties beschikbaar zijn op basis van uw beroep en de toepassing die U nodig hebt:

https://eservices.minfin.fgov.be/mandates/healthcare

Presentatiefilm over de Multi-mandaatfuncties

Aanmaken/ beheer van een mandaat

U kan uw mandaten via de toepassing van “Mandates” aangeleverd door FOD Financiën beheren. De applicatie is beschikbaar via de volgende link:

Deze tool biedt de mogelijkheid aan de verschillende gebruikers om mandaten van verschillende types te kunnen aanmaken.

De webapplicatie beschikt over een waaier aan uitgebreide mogelijkheden. De belangrijkste acties zijn de volgende:

N.B. : Een mandaat verlenen aan een onderneming is enkel mogelijk als het INSZ-nummer gekend is bij het KBO. Daarenboven bij een groepering/zorginstelling dient het INSZ-nummer van de verantwoordelijke gekend te zijn bij het RIZIV. 

 Gelieve er rekening mee te houden dat een mandaat pas geregistreerd en geactiveerd zal worden vanaf het moment dat beide partijen (mandaatgever en mandaathouder) de gebruikersvoorwaarden hebben aanvaard en ondertekend.

Opgelet

Zich inloggen als fysiek persoon

Mandaatgever en mandaathouder – als fysiek persoon – kunnen rechtstreeks inloggen via de applicatie ‘Mandates’ via volgende wijze:

Zich inloggen als zorginstelling, groepering of onderneming

Een zorginstelling, groepering of onderneming (zowel als mandaathouder als mandaatgever) moet (alvorens de mogelijkheid …) zich registreren bij de FOD sociale zekerheid en rollen toekennen aan zijn medewerkers alvorens de toegang te verkrijgen tot de applicatie ‘Mandates’ zodat deze medewerkers de mandaten kunnen aanmaken en aanvaarden.

Registratie

Alle informatie hieromtrent kan u terugvinden op volgende link: https://www.ehealth.fgov.be/nl/page/hoe-toegang-krijgen-tot-applicaties 

 Het rollenbeheer instellen om de mandaten te kunnen beheren

Via deze applicatie kan de toegangsbeheerder op ieder moment de rollen “eHealth mandaatgever” en/of “eHealth mandaatnemer/houder” toekennen, stopzetten of aanpassen. Deze rollen kunnen zowel aan de verantwoordelijke, de beheerder van de onderneming, als aan een andere vertegenwoordiger van de onderneming toegewezen worden. (bv. werknemer van de onderneming of een lid van de instelling). 

Voor meer informatie rond het gebruik van het rollenbeheer kan u terecht op de hieronder vermelde site. Als u niet vertrouwd bent met het rollenbeheer, raden we u aan om de “Quick tour” te raadplegen. U kan altijd de “handleiding” en de “FAQ” raadplegen (beschikbaar op de pagina rollenbeheer via bovenstaande link).

    De verbinding

Als al deze voorgaande stappen zijn voltooid, kan u zich inloggen “in naam van een onderneming” in de webapplicatie “Mandates” via volgende wijze : 

Hulp nodig ?

Problemen in verband met het gebruik en het beheer van de mandaten :

Contact center eHealth https://www.ehealth.fgov.be/ehealthplatform/nl/contact 

Problemen in verband met het invoeren van een mandaat : 

Nationaal Intermutualistisch College (NIC) : support@intermut.be 

Nuttige informatie